Fan Ho je fotograf, který není v západním světě příliš známý. Narodil se v Šanghaji a zemřel v San Jose, avšak jeho zásadní dílo bylo vytvořeno v ulicích Hong Kongu. Navzdory své relativní nepopularitě v zemích Západu si však troufám říci, že leckteré ”těžké váhy” ve svém žánru hravě překonává. Osobně jeho práci preferuji před prací Henryho Cartiera-Bressona, nedotknutelného otce pouliční fotografie.
Hong Kong je místo, které je mému srdci neuvěřitelně blízké. Jedná se o mekku pouliční fotografie, a to dokonce do takové míry, že Hong Kong mnoho tvůrců zavrhuje jako klišé, ve kterém je focení streetu až moc jednoduché. To ale rozhodně není případ Fan Ho, kterému se Hong Kong podařilo během své kariéry pouličního fotografa zachytit způsobem, jakým to dnes už není možné.

Všechna práva vyhrazena. https://fanho-forgetmenot.com/
Svým fotoaparátem dokumentoval Hong Kong zejména v 50. a 60. letech minulého století. Hong Kong té doby se přitom tomu dnešnímu nepodobá ani vzhledem, ani atmosférou.
Pro fotografie od Fan Ho jsou typické dvě věci – až neuvěřitelně precizní kompozice a práce se světlem a stíny, nad kterou zůstává rozum a srdce stát.

Všechna práva vyhrazena. https://fanho-forgetmenot.com/
Zajímavé je, že drtivou většinu svých fotografií, ne-li všechny, pořídil velmi mladý. Bylo mu jen kolem 20 let. Kariéru fotografa přitom záhy pověsil na hřebík a stal se filmovým režisérem. Tato profesní inklinace se do značné míry projevuje už v jeho fotografiích, které často evokují záběry z filmu.

Všechna práva vyhrazena. https://fanho-forgetmenot.com/
Kromě fascinace světem filmu se Fan Ho netajil tím, že co se týče inspirace, považuje za důležité studovat a zkoumat všechny druhy umění. Byl milovníkem čínské poezie, často uváděl, že verše některých mistrů zásadně ovlivnily jeho přístup k focení na ulici. Zdůrazňoval také důležitost hudby. Mezi jeho oblíbence patřil Brahm, Mahler nebo Debussy.

Všechna práva vyhrazena. https://fanho-forgetmenot.com/
Budiž to pro nás všechny inspirací. Nesnažme se omezovat pouze na jediný druh umění. Namísto krátkodobých trendů studujme díla, která obstála ve zkoušce času. Snažme se i ve zdánlivě nesouvisejícím odvětví nacházet prvky, které nám mohou pomoci vytvářet zajímavé, originální a působivé fotky. Inspirace se nachází skutečně všude.
Konečně, za zmínku stojí taky fakt, že se Fan Ho ke svým fotkám z Hong Kongu vrátil – o mnoho desítek let později, kdy pomocí Photoshopu skládal své staré filmové fotografie do zajímavých koláží připomínajících dvojí expozice.

Všechna práva vyhrazena. https://fanho-forgetmenot.com/
Až vám někdo bude říkat, že street fotografie je ryzí, nezkreslené umění, které nelze tvořit bez filmové Leicy s 50mm sklem, a že sebemenší korekce kontrastu nebo expozice je nepřípustný zásah, vzpomeňte si na to.
Fan Ho zemřel v roce 2016, jen pár dnů poté, co jsem se vrátil ze své první návštěvy Hong Kongu. Stejně jako tato první návštěva, i úžasné dílo Fan Ho bude již neodmyslitelně spjato s mými začátky v pouliční fotografii. A za obojí jsem nesmírně vděčný.
Veškeré fotografie Fan Ho podléhají autorským právům, které v současné době náleží jeho manželce. Oficiální webová stránka, na které najdete jeho životní dílo, je https://fanho-forgetmenot.com. Na mé fotografie z Hong Kongu se můžete podívat zde.