Filmové simulace u foťáků Fujifilm – jak je zdokonalit?

Zcela upřímně, filmové simulace jsou jedním z hlavních důvodů, proč zůstávám věrný foťákům Fujifilm. Není to kvůli tomu, že bych romanticky toužil po návratu do filmových dob, a hlavně v tom nejsem sám.

Filmové simulace totiž extrémně šetří čas. Pokud jste jako já, a namísto zdlouhavého vyvolávání RAWů jste raději venku a fotíte, jednoduše musíte ocenit, pokud foťák udělá těžkou práci barevného post-processingu za vás a nabídne vám JPEG soubory, které skvěle vypadají a navíc pomáhají udržovat vaši tvorbu vizuálně konzistentní.

Fujifilm je ve svém přístupu k předvolbám vyvolávání JPEGů přímo ve foťáku unikátní. Zatímco Canon, Sony, Nikon a další zpravidla nabízí nevkusné a především velmi nudné předvolby jako „Vivid“, „Portrait“ nebo „Nature“, Fujifilm staví na své dlouhé tradici výroby fotografického materiálu a nabízí vám barevné ladění snímků napodobující různé typy filmů z dob minulých.

To všechno ale určitě víte. Proč jsem v nadpisu lákal na dotažení těchto filmových simulací k dokonalosti?

Pro někoho totiž mohou být JPEG přímo z foťáku pořád příliš „syrové“ nebo nevýrazné, a mírné odchylky tónové křivky nebo kontrastu jednoduše nemusí být dostatečně přesvědčivé o tom, že se vyplatí filmovým simulacím dát šanci. I já jsem je tak vnímal – dokud jsem si nezačal hrát s nastavením přímo ve foťáku, které dokáží barevný tón, stíny, světlo či ostrost vyladit tak, že fotka po vyfocení skutečně nevyžaduje téměř žádný post-processing.

Ujasněme si, že pokud máte svou vlastní, léta pilovanou, techniku editace fotografií, je to určitě v pořádku. Ale pokud chcete dát filmovým simulacím šanci, podívejte se, čeho se dá dosáhnout přímo ve foťáku – opět zdůrazňuji, že všechny fotky níže jsou straight out of camera, tedy bez jediné korekce v Lightroomu:

Ukázka filmové simulace Classic Chrome
Fujifilm X-100F, filmová simulace Classic Chrome
Ukázka filmové simulace Velvia
Fujifilm X-100F, filmová simulace Velvia
Ukázka filmové simulace PRO Neg. Std
Fujifilm X-100F, filmová simulace PRO Neg. Std
Ukázka filmové simulace Acros
Fujifilm X-100F, filmová simulace Acros

Možnost cvaknout snímek s takovou tónovou charakteristikou, jako snímky výše, mi zkrátka extrémně vyhovuje. Jaká nastavení tedy pro jednotlivé filmové simulace používám?

Podrobný popis nastavení filmových simulací

Classic Chrome
Dynamic Range: DR200
Highlight: -1
Shadow: +1
Color: +2
Noise Reduction: -2
Sharpening: +2
Grain Effect: Weak
White Balance: Auto, +1 Red & -1 Blue
ISO: Auto, s horním limitem 12800

PRO Neg. Std
Dynamic Range: DR200
Highlight: +
Shadows: +2
Color: +4
Noise Reduction: -3
Sharpening: +1
Grain Effect: Strong
White Balance: Auto, -2 Red & -3 Blue
ISO: Auto, s horním limitem 6400

Velvia
Dynamic Range: DR200
Highlight: -1
Shadow: 0
Color: +2
Noise Reduction: -2
Sharpening: +2
Grain Effect: Weak
White Balance: Auto, +1 Red & -1 Blue
ISO: Auto, s horním limitem 12800

Acros (Acros+Y, Acros+R, Acros+G)
Dynamic Range: DR200
Highlight: +4
Shadow: +2
Noise Reduction: -3
Sharpening: 0
Grain Effect: Strong
ISO: Auto, s horním limitem 6400

Věřte mi, vyzkoušejte to! Ve fotografické komunitě převládající názor, že kdo nefotí do RAW, neumí fotit, je úplně mimo. Tím, že jste investovali do foťáku od Fujifilmu, jste si koupili i část jejich know-how a barevné magie. Využívejte toho.